Wednesday, February 10, 2016

Cerita Hal Anak-Anak- Faiq Nuruddin

Alhamdulilah.. Allah bagi nikmat sebagai seorang ibu. Dah 2 orang anak buat masa sekarang. InsyaAllah mungkin akan ada pertambahan lagi keluarga kecil kami. Tapi take a break for 3 years. Czer ni kena pantang lebih sikit..
 
Nak buat entry pasal penyusuan rasanya macam tak sesuai. Tapi alhmadulilah Azhad aku dapat meyusukan dia sampai umur dia 1 tahun 6 bulan macam tu. Alasan aku wean-off awal sangat sebab aku pregnant Faiq. Dah x larat sangat masa tu. Setiap malam kena baring mengadap dia. Tak boleh pusing tempat lain. Pinggang pun dah lenguh. Macam-macam cara nak wean-off dia. Paling mujarab guna asam jawa. Bila dia rasa lain, dia tak nak, tapi nanti nak lagi.. cuma jangan putus asa and jangan rasa kesian. Kalau rasa kesian memang susah nak wean-off. So Ibu kena tabah!
 
Untuk Faiq pulak, alhamdulilah aku dah lepas exclusive breastfeed dia selama 6 bulan. Sampai nak bagi makan kat dia hari tu pun aku rasa nak nagis. Rasa macam biar dia menyusu dengan aku je. Tapi Paediatricians suruh bagi makan jugak masa umur 6 bulan. Oh!, lupa nak beritahu, Faiq ada masalah berat badan. Yang sebenarnya pada aku, bukan masalah pun.. as long dia menyusu dengan aku, dia sihat. Paed pun x cakap Faiq ada masalah berat badan. Sebab susu ibu ni berkhasiat. Cuma sekarang aku kena monitor food dia. Aku bagi dekat babysitter dia cukup-cukup 2 bekas untuk pagi and petang. Kalau pagi, Faiq akan makan pukul 11 pagi macam tu and petang pukul 5 petang macam tu.
 
Sekarang dia punya berat dah cecah 10kg untuk 6 bulan. Cuma masa lahir berat dia 3.5kg. Memang dah berat and pergerakkan dia slow sikit. Mungkin sebab dia berat. Aku rasa aku perlu refer dia dekat Pead balik. Masa balik Sg. Buloh haritu, mak aku sampai terkejut tengok dia. Mak aku tanya aku bagi Faiq makan apa. Tak apalah, asal Faiq sihat, ceria..hati ibu gembira..
 
Tengoklah tu peha dia.. hiiii rindu pulak dekat budak sorang ni..

No comments:

Copyright to Wanie Boahari
Designed by UMIESUEstudio 2016