Monday, July 25, 2016

Macam Mana Kita Nak Didik Anak-Anak


Assalammualaikum..

Bagaimana nak handle anak yang tantrum dia kuat. kita provoke macam-macam dia still x boleh nak accept. Dari selemah lembut bicara sampai dah setegas-tegasnya pun dia still x boleh nak ikut...

Ini cara aku..


aku ibu 2 orang anak. Yang sulung 3 tahun, yang bongsu (not really bongsu) 1 tahun. Yang sulung Azhad. Yang bongsu Faiq. Faiq, buat masa sekarang Alhamdulilah senang nak dikawal. Cuma bila dating manja dia nak berdukung. Memang terpaksa la berdukung. Dia ni kalau nak sesuatu contohnya nak susu, dia x boleh nak sabar. Dia boleh menagis macam kena dera. Macam tu juga kalau dia nak dukung, menagis sampai telangkup atas lantai. tapi sebab dah ada pengalaman handle anak sebelum ini, kalau aku rasa x sempat.. aku biarkan aja dia nagis. Bukan biarkan maksudnya, aku x layan. aku akan layan dia tapi aku x akan dukung.. yela mana nak buat susu, nak berdukung lagi. Dari anak aku kena air panas, baik aku biarkan aje dia menagis.. tapi aku x akan ambil masa yang lama..aku akan buat kerja aku cepat-cepat and terus angkat dia... peluk dia, tenangkan dia.. bagi dia selamat dengan kita..


untuk Azhad pulak. Budak umur 3 tahun yang sedang membesar. cabaran dia makin kuat. Dia suka tarik perhatian kami. Kalau kita focus kat adik dia, dia akan menjerit, balik mainan and buat macam-macam sampai kadang-kadang boleh naik darah. Dekat rumah aku memang x disediakan rotan. Aku buat macam mana kalau dia buat salah? Aku selalu akan kurung dia. Make sure dalam bilik tu x ada benda yang merbahaya. switch on kipas, tutup pintu. memang dia akan meraung.. bila rasa dh reda, buka pintu.. Tanya dia nak buat lagi atau x.. kalau dia still berkeras, aku akan biarkan lagi.. sampailah dia ok..

Kadang-kadang, Azhad tantrum teruk sangat. contohnya, sejak 3 hari yang lepas dia x nak minum air. Bukan kurang minum air, tapi dia tolak air tu. Puncanya dia demam. Mula-mula dia ok lagi.. bagi makan ubat, then dia minum air.. tapi ada satu hari panas dia x turun-turun.. bawak pergi KPJ. doctor check tonsil dia bengkak. Doctor on antibiotic. dari situ dia sangat susah makan ubat and reject air masak. hari sabtu dia dah kebah demam. kami suruh bagi air dia x nak. kami ok lg.. semalam adalah kemuncak kemarahan abah dia.

Abah: Azhad, abah beli botol air baru azhad minum air tau
Azhad: ok.. abah beli botol baru

tapi bila sampai Jusco, beli botol air baru.. dia x nak minum.. masa tu kami dh marah dia. Dia mintak macam-macam kami x layan, dia melalak kat jusco tu jugak. orang dah pandang-pandang. kami buat x tahu.. bila macam dah x boleh nak handle, aku suruh suami bawak masuk dalam kereta. Suami aku cakap dia marah Azhad kat dalam kereta, tapi x pukul lah.. masa on the way balik tu, pujuk lagi dia minum.. tapi dia x nak.. sampai satu tahap.. suami aku bawak dia pergi KPJ. parking kereta.. apa lagi melalak la dia sebab abah dia cakap nak bawak dia pergi cucuk sebab x minum. terus dia amik botol air and minum.. kesian masa ni sebab dia minum sambil menagis.

masing-masing ada cara macam mana nak didik anak. Aku sangat yakin. ada yang buat x tahu anak nak buat apa.. bg umpan gadget suruh anak senyap.. anak aku, memang main gadget. tapi limit kan.. mak paknya pun x boleh nak main henpon depan anak. anak dah tidur masa tu baru sibuk balas whatapps.. baru sibuk tengok FB..

macam aku cakap tadi.. layan mak bapak.. lain cara asuh anak..

No comments:

Copyright to Wanie Boahari
Designed by UMIESUEstudio 2016