Wednesday, August 27, 2014

Future Planning: Nak Tambah anak?

Assalammualaikum...


sebenarnya ramai dah cakap dengan aku suruh tambah anak selagi muda.. ye aku memang masih muda.. umur baru 18+10 tahun. Muda kan? dorang cakap lagi, nanti umur 30 dan ke atas boleh rehat and fokus pada pembesaran anak-anak..

ye memang x dinafikan.. idea tu sangat bijak. and planning kami suami isteri memang nak tambah anak and kami x merancang pun. kalau ada rezeki sekarang kami terima. tengok azhad pun kesian je.. dia main sorang-sorang kat rumah. nasib abah dia rajin layan. aku pun layan jugak tapi biasalah orang perempuan, kerja banyak..so abah dia memang selalu main dengan dia. nanti di akan ikut kita mana saja kita pergi. kalau kita masuk bilik, dia ikut..lepas tu kita bye bye dia..baru dia keluar...

tapi suami cakap kalau boleh biar bersalin after raya tahun depan. sebab dia x nak jadi macam azhad dulu. bersalin time raya.. dia nk balik kampung dia pun susah...kesian dia..haha..

sebenarnya bagi aku, perancangan keluarga tu bagus. lagi-lagi untuk ibu muda or 1st time nak dapat anak. kadang-kadang dorang rasa dorang dah sedia nak anak. tapi dorang perlu tahu and prepare fizikal and mental untuk besarkan anak. serius masa azhad baru ada..aku ok lagi..tapi lepas 3 bulan, dia mula nagis malam, tidur kami pun dah x betul..sebab asyik berjaga malam je.. memang masa tu stress.. tapi bila fikir balik, ujian tu semua dari Allah..anak pun pemberian Allah.. masa tu mental memang terus jadi kuat. 

lain anak, lain caranya.. and aku memang x pernah ada rasa fobia nak beranak. betullah cakap orang, sakit time bersalin je..bila nampak anak depan mata, sakit tu pun dah lupa.. and sangat rindu nak mengandung balik...

No comments:

Copyright to Wanie Boahari
Designed by UMIESUEstudio 2016